TAKAFUL dan INSURANS

Aisyah bukan agen Takaful ataupun Insurans, tapi Aisyah terpanggil untuk share berkenaan dengan topik ini.

As we know dalam bidang ni, perkataan insurans ni untuk konvensional which is orang muslim tak boleh ambil sebab ada unsur2 haram sebab dia niagakan duit kita entah kat mana2. Takaful pulak ibarat duit kita tabung bersama2 untuk membantu sesiapa yang memerlukan. Senang kita sebut medical card, yang mana medical card “insurans” adalah konvensional, mana medical card “takaful” adalah menabung bersama2.

Posting kali ni Aisyah nak cerita kelebihan2 jika kita mencarum medical card ni.

First of all, perkataan medical sendiri korang mesti tahu untuk apa kan? Ofcourse la untuk kesihatan. Jika kita tak sihat, kita terdesak memerlukan duit untuk bayar kos perubatan. Medical card lah yang diperlukan untuk menampung kos perubatan kita.

Mari sini baca apa yang Aisyah nak cerita..

1. Medical card ni umpama korang menabung incase kalau apa2 terjadi pada korang. Alah, macam orang nak beranak, sejak tahu pregnant lagi dah mula menabung RM300 sebulan sebab nak beranak dekat hospital swasta, nak berpantang dekat MAMACARE MALAYSIA. So, anggap macam tu je lah.

2. Tak suka duduk ward yang ramai orang? Nak layanan istimewa? Family korang siap boleh santai2 dengan korang. Senang2 je korang boleh dapat bilik khas kalau korang ada caruman medical card ni.

3. Pernah terfikir tak incase kalau pape terjadi dekat korang, nanti orang terdekat korang akan susah? Nauzubillah.. tapi kan lebih baik jika korang diam2 carum medical card ni. Korang xde lah susahkan orang keliling korang. Tak apa, duit kan boleh dicari.

4. “Kalau tak pernah claim buat rugi je bayar bulan2” tak rugi pun kalau korang niat untuk mudahkan urusan orang lain. Kita sihat, “alhamdulillah”. Kita tak sihat kita memudahkan urusan orang untuk menguruskan kita. Fikir macam tu je. Korang tiap2 tahun renew insurans kereta, ada claim tak tiap2 tahun? Kita siap berharap lagi jangan la kita excident even kita tahu kalau excident boleh claim insurans kan? So, anggap macam tu je lah.

So macam mana? Dapat sesuatu dari apa yang Aisyah terangkan?

Kalau ada apa2 yang rasa nak share, boleh tinggalkan komen dekat bawah okay? Take care!

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama